Verscherpt toezicht NS en Prorail


ProRail en de NS zijn onder verscherpt toezicht gezet door de inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De inspectie vindt dat de NS en Prorail een dienstregeling hebben die vol zat met risico’s toen de fatale frontale botsing plaatsvond in april 2012. Deze mening wordt gedeeld door de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Bij deze botsing vielen één dode en zeker 190 gewonden.

De ILT heeft maatregelen geëist voor het terugdringen van de risico’s. Toen het ongeluk gebeurde, waren er werkzaamheden aan de gang op het traject.

Het treinongeval van 21 april was voor de ILT de reden om te onderzoeken of de Spoorwegwet en andere regelgeving is overtreden. Toen het ongeluk gebeurde, waren er werkzaamheden aan de gang op het traject. In de dienstregeling was te weinig ruimte in tijd gepland voor tegemoet komende treinen. te veel vertrouwen in het opvolgen van rode seinen. Omdat er te weinig rekeing is gehouden met de veiligheidsrisico’s, voldoet het veiligheidssysteem niet.

ProRail en de NS hebben de aanbevelingen van de inspectie voortvarend overgenomen. Er wordt nu goed gekeken naar de combinatie van factoren.

Het was een onwaarschijnlijke samenloop van omstandigheden op 21 april die leidde dat ter hoogte van het Westerpark in Amsterdam twee volle treinen frontaal op elkaar klapten.
Maar de maatregelen die de vervoerder samen met spoorwegbeheerder Prorail direct na het ongeval nam, maken dat het absoluut is uitgesloten dat een dergelijke botsing zich nog eens voordoet.

Bron: NU.nl, 11 december 2012