Veilig met CO2 meter


Begin februari 2012, zijn er drie mensen met spoed opgenomen in het ziekenhuis toen ze onwel zijn geworden in hun woning. Er bleek achteraf rook te komen uit de ketel. Toen de brandweer adien metingen heeft gedaan bleek er een verhoogde waarde van koolmonoxide te zijn. Dit huis was nog niet voorzien van een CO2 meter. Gelukkig kon 1 van de drie op eigen kracht de woning verlaten en sloeg alarm voor de andere twee mensen in huis.

Eind oktober 2012 moest de brandweer uitrukken om een woning in Heemskerk te ventileren. De bewoners hadden melding gedaan van de CO2 meter die alarm gaf. De kapotte geiser bleek de oorzaak te zijn van het alarm.

De brandweer in Waalwijk kreeg in januari dit jaar een melding van alarm van een CO2 meter. De bewoners waren direct naar buiten gegaan nadat zij de barndweer hadden gebeld. Een heel verstandig besluit zo bleek want uit de metingen die ter plekke gedaan werden, was er koolmonoxide vrijgekomen in de woning door een kapotte badgeiser.

De CO2 meter was twee weken voor het alarm geplaatst, gelukkig maar, anders had deze situatie wel eens heel anders kunnen aflopen.

co2 meter

.Bron: Noord Hollands Dagblad, oktober 2012, 112-brandweer, januari 2013