Onveiligheid op het spoor


De botsing tussen een stoptrein en een intercity leverden één dode en 116 gewonden, van wie 42 ernstig. Ze reden frontaal tegen elkaar aan. De stoptrein werd de volgende ochtend weggesleept, de zwaar beschadigde intercity de volgende avond.

De machinist van de sprinter reed door rood en zou het rode licht gemist kunnen hebben door de laagstaande zon. Na het ongeval is direct het voorruit gecontroleerd van de sprinter, deze bleek schoon. Ook wordt er onderzocht of de werkzaamheden in de directe buurt van invloed kunnen zijn geweest. Volgens Prorail is dit niet aannemelijk, maar de onderzoeksraad voor Veiligheid en de inspectie willen graag antwoord op die vraag.

Is de beveiliging van het spoor te kort geschoten? Een groot deel van het spoor is nog uitgerust met een systeem dat geen raad weet met menselijk falen. Het spoor in Noord Holland is uitgerust met het systeem van automatische treinbeïnvloeding (ATB). Dit systeem controleert of de machinist de opdrachten van de seinen uitvoert en doet de machinist dit niet, dan gaat automatisch de rem erop, maar alleen bij snelheden boven de 40 km per uur. De ATB had het ongeluk dus niet kunnen voorkomen.

De invoering van een nieuw systeem weet wel raad met menselijk falen, maar dat gaat zeker nog 10 jaar duren.

Bron; NRC handelsblad, Metro, Noord Hollands Dagblad, 24 + 25 april 2012