Hoogtemeter stuk…


Toen de  Boeing van Turkish Airlines die op 25 februari 2009 neerstortte bij Schiphol, was de hoogtemeter in de periode van januari 2008 tot februari 2009, 16 keer kapot geweest. Een defecte hoogtemeter is de voornaamste oorzaak geweest van de crash waarbij 120 anderen gewond raakten en negen mensen om het leven kwamen.

Volgens staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) zijn in alle 16 gevallen de defecten gerepareerd.

De Boeing 737 van Turkish Airlines had 135 mensen aan boord. Het vliegtuig stortte 25 februari 2009 tijdens de landing neer in een weiland vlakbij Schiphol.

Het Openbaar Ministerie (OM) besloot in april vorig jaar geen strafrechtelijke vervolging in te stellen naar het ongeluk. Het OM onderzocht of iemand iets strafbaars had gedaan bij de crash. Dat gold onder meer voor de piloten, vliegtuigbouwer Boeing en de luchtverkeersleiding.

Over de rol van de piloten ontbreekt belangrijke informatie in het onderzoek, omdat zij zijn overleden en dus niet meer konden worden gehoord, zei het OM toen. Het technische probleem met de hoogtemeter van de Boeing was bekend bij de piloten, die dat hadden moeten oplossen. Het ging niet om een veiligheidsprobleem.

Bron: RTL.nl, 14 januari 2013