Brand Braziliaanse nachtclub veroorzaakt door ongeschikt vuurwerk


De brand in een Braziliaanse nachtclub is waarschijnlijk veroorzaakt doordat de band die aan het optreden was geen binnen- maar buitenvuurwerk gebruikten.

Bekijk video     

In Santa Maria kwamen ruim 230 mensen om bij een ramp. De leden van de band kochten vaker buitenvuurwerk, omdat dat veel goedkoper is dan vuurwerk dat voor binnengebruik geschikt is. Zo eerlijk was de band tegenover de politie. Het buitenvuurwerk kost omgerekend ongeveer 26 euro per stuk, terwijl vuurwerk dat alleen geschikt is voor binnengebruik ongeveer 95 eurocent kost. Volgens de politie was de band zich bewust van het gevaar. De bandleden droegen handschoenen tijdens de show zodat ze geen brandwonden zouden oplopen.

De Braziliaanse autoriteiten zijn door het hele land begonnen aan grootschalige brandveiligheidscontroles. Het lijkt alsof ze wakker zijn geschud. Veel Brazilianen zijn woedend over de lakse controles en de corruptie onder het ambtenarenkorps dat daarvoor verantwoordelijk is.

Dit leidde in de stad tot sluiting van 17 horecagelegenheden wegens brandgevaar en verlopen vergunningen. Met carnaval op komst laten sommige steden alle zalen waar feestgevierd zal worden grondig controleren.

Bron: NU.nl, 30 januari 2013