Alertheid op de weg


Een belangrijke factor van ongevallen met vrachtwagens is de verminderde alertheid.

Doordat de chauffeurs vaak vermoeid zijn of afgeleid door hun telefoon, boordcomputer of eten. Door onregelmatige werktijden met rijden of het niet vinden van parkeergelegenheid worden ze meer vermoeid.

Er is een tekort van 1800 parkeerplekken voor vrachtwagens, aldus Rijkswaterstaat. Hierdoor worden de rusttijden noodgedwongen niet altijd nageleefd. Naast vermoeidheid blijken ook klapbanden, onduidelijke matrixborden en spitsstroken een oorzaak van de ongelukken. Zo denkt een deel van de chauffeurs dat een ongeluk onvermijdelijk is bij een klapband, terwijl volgens de onderzoekers de trucker zonder kleerscheuren tot stilstand kan komen zolang hij juist handelt.

De matrixborden blijken vooral bij files onduidelijk. Zo geven ze niet altijd de juiste snelheid van het verkeer aan en is het onduidelijk waarom er een file staat. Veel kop-staartbotsingen met vrachtwagens gebeuren bij beginnende files. Daarbij speelt ook de alertheid een rol, benadrukken de onderzoekers. De spitsstroken lijken de verkeerssituatie in eerste instantie veiliger te maken, omdat ze de doorstroming verbeteren. ”Maar omdat de verwachting is dat er meer verkeer op de wegen komt, zullen ook op wegen met spitsstroken weer files ontstaan”, zegt een woordvoerder van de raad. Omdat in dat geval een vluchtstrook ontbreekt en bovendien de meetsystemen bij de vluchtstroken niet optimaal zijn, groeit het gevaar juist dat een vrachtwagen op de file klapt.

In Nederland zijn jaarlijks duizend ongelukken met een vrachtwagen, waarbij in totaal 23 doden en 105 gewonden vallen.

Het aantal geregistreerde slachtoffers door ongevallen waarbij een vrachtwagen betrokken is, daalt al jaren. Nederland behoort tot de veiligste landen ter wereld. ”Maar ieder slachtoffer is er nog één te veel en we moeten blijven werken om de veiligheid op de weg verder te verbeteren door het creëren van een veiligheidscultuur”, aldus een woordvoerder.

Bron: De Stentor, NU.nl, 29 november 2012