Aanval tegen malaise


Bouwbedrijf HB Bouw wil met een creatieve aanpak de malaise tegen gaan en andere noodlijdende aannemers op ideeën brengen. Samen met de klanten en onderaannemers proberen het bedrijf overeind te houden en personeel werk te blijven bieden. Alle 250 klanten van van HB Bouw kregen een brief vlak voor de kerst met een feestelijk logo aangezien het bedrijf een kwart eeuw bestaat, echter de directe aanleiding van de brief was niet feestelijk. De klanten kregen een opmerkelijk aanbod, dik een tientje korting op het standaard uurloon met een maximum van tien uur. Een royaal aanbod, niet als jubileumcadeau maar als poging om voorlopig werk te kunnen behouden. Voor alle klussen. Blijft er dan nog iets over voor HB Bouw?

Dat is niet het doel, het doel is om nu door de moeilijkste periode te komen van het bestaan van het bedrijf en het personeel aan de slag te krijgen.

Ook met de onderaannemers wordt gesproken, hoe je elkaar kunt helpen. De planning en coördinatie moet nog strakker. De eerste reacties van de klanten zijn hoopvol. Het koste moeite om zo zo naar buiten te komen, maar voorheen kwam het werk aanwaaien.

De belangenorganisatie Bouwend Nederland juicht het opmerkelijke initiatief van harte toe. Het wordt een moeilijk jaar voor de bouwbedrijven. Met alleen nieuwbouw overleef je het niet.

Bron: Noord Hollands Dagblad, 2012