Hormonen en verkeer gaan niet best samen


De jeugdige roekeloze jongeren in het verkeer, gedragen zich zo omdat hun hormoonspiegel in de hersenen veranderlijk is. Hierdoor kunnen ze oorzaak en gevolg in het verkeer geheel verkeert inschatten. Zo stelt TeamAlert, de veiligheidsorganisatie voor jongeren.

Ze hebben een lagere impulscontrole en herkennen daardoor minder snel gevaar. Wanneer ze dan ook nog een scooter onder hun bips hebben, leidt dit tot roekeloos rijgedrag. Met gebrek aan ervaring en het niet in kunnen schatten van risico’s van andere weggebruikers, wordt dit ineens een kwetsbare groep.

Hierdoor lopen de jeugdige weggebruikers op 50 keer meer kans een ongeluk te krijgen. De meest recente cijfers van SWOV laten zien dat er 1300 jongeren ernstig gewond zijn geraakt bij het berijden van een scooter.  De grootste groep slachtoffers betreft de 18- tot 24-jarigen met 440 zwaargewonden. In totaal belanden er zo’n 10.000 scooter- en bromfietsbestuurders bij de EHBO met verwondingen.

Ongeveer de helft van de verkeersslachtoffers wordt veroorzaakt door brommers / scooters. VeiligheidNL wijst op de gevaren voor scooterrijders. “Omgerekend naar het aantal ongevallen per gereden kilometers komt verkeersdeelname op bromfiets, scooter en motor als meest risicovol naar voren.”

Bron: Spitsnieuws, Zondagskrant, 24 september 2013